15. apr. 2010

Å lære seg koreansk

For et par uker siden begynte jeg på koreansk-kurs. Frem til nå har vi lært grunnleggende lesing og skriving samt litt enkel, dagligdags samtale om vær og vind. Dette kan komme godt med da koreanerne sjelden har god engelsk, og det er jo veldig gøy å ha lært seg litt når man har bodd i et fremmed land! Men så var det denne uttalen, da... Når man endelig har knekt koden med de koreanske kråketegnene, gjenstår det nemlig å klare å uttale det hele korrekt. Koreanerne har mange usj- og ujj- og dji- og tsj-lyder etter hverandre, og det er ikke alltid så lett å få tunga til å henge med i svingene. Men, øvelse gjør mester...

I dag tuslet jeg til tannlegekontoret borti gata her for å bestille meg time. Vel fremme på kontoret liret jeg stolt av meg en setning på (i følge meg selv) klingende koreansk - at jeg gjerne kunne tenkt meg tannlegetime i dag, dersom de hadde ledig. Hun smilte forståelsesfullt og nikket mens jeg pratet. Hun sluttet å smile sånn ca da jeg var ferdig med setningen min (som jeg hadde øvd på!), før hun lente hodet mot den ene siden og kikket blankt på meg. Hun nølte litt, før hun spurte på perfekt engelsk (!!) om det virkelig var navnet mitt jeg hadde sagt, og om jeg kunne gjenta det så hun fikk skrevet det ned... Søren.

Etter denne fadesen vendte jeg nesen hjem. Hilste på den hyggelige kioskdama. Hun som ikke snakker engelsk i det hele tatt. Hun sa det var utrolig kaldt ute mens hun småhostet litt i ermet. Jeg sa med enstavelsesord at jeg var helt enig. Fikk altså snakket litt simpel koreansk i dag likevel. Øvelse gjør mester ;)


Læreboka mi i koreansk


3 kommentarer:

Anonym sa...

Søta :p

(Thea)

Anonym sa...

Kurs? Hvor? Jeg vil også lære det, men vet ikke om noen Koreansk-kurs.. Hvilken by er kurset du går på? Hvor mye koster det??

Varg sa...

Velig bra og inspirerende lesning og fine bilder. Får enda mer lyst til å bli kjent med Sör-Korea nå. Takk for titten dere to:)

Related Posts with Thumbnails