15. juni 2009

Live from South Korea

En fersk oppdatering fra Busan!

Vi ligger på hotell i et par dager for å oppleve byen Busan før vi drar "hjem" til Okpo. Det er grått og disig, alle bygninger er gråhvite og med utallige etasjer! Det må vel stables i høyden for å huse alle som bor her... Vi bor i 29. etasje - og det minst 15 etasjer til over hodet på oss.

Ting jeg har opplevd så langt:

I går var vi på koreansk barbeque på hotellet. Da vi satt oss fjernet betjeningen en plate i bordet, slik at det ble et hull med kull og grillrist i bunnen. En dame sto og grillet all maten vår og delte ut etter hvert som det ble ferdig. Ganske godt i grunn! Til forrett fikk vi masse skåler med forskjellige ting, mye rart som vi aldri fikk vite hva var. Det er vel noe man må bli vant med. Drakk en flaske med Soju, det smaker egentlig bare utvannet, dårlig hjemmebrent. Thomas sier det kan kalles nasjonalspriten... Ikke noe særlig altså, men det må prøves. Da vi bestilte flaska med Soju fikk vi også spørsmål om å få en sneglesuppe på huset, vi ristet på hodet og sa nei takk. Likevel fikk vi en brun suppe med gress og noe rart oppi, så jeg har kanskje smakt sneglesuppe! ...tror jeg. Jeg må forresten lære meg å spise med pinner, nå må jeg ty til gaffel. Det tok 5 min og litt knising før jeg fikk en gaffel på størrelse med en høygaffel, de må tro jeg ikke klarer å bruke noe redskap for å spise opp maten min...

Fikk kavet meg opp for å rekke frokosten på hotellet, noe som er en dyd i seg selv siden klokka mi egentlig var tre på natta. Rakk selvfølgelig akkurat ikke frokosten, så da tok vi oss en vandring ut i gatene for å finne oss et annet sted. Det er fullt av lave folk som tumler overalt, samt masse biler og busser. Fotgjengerovergang betyr forresten ikke nødvendigvis at man kan gå over uten å bli påkjørt. Det er underganger for å komme seg på andre siden av gata, og der kommer man til en helt ny verden full av butikker masse lyd og stash. Fancy!

Bilder kommer senere, nå skal vi ut på tur! Jeg må kjøpe meg sjampo og balsam, får se hva jeg kommer hjem med. Får satse på at det ikke er hårfjerningsmiddel.

7 kommentarer:

kaupang sa...

COOL=) Måkkje sluttj å skriv næj, ska både læssa å kommenter e:D

Charlotte sa...

Høres kjempespennende ut!:D Æ kjæm t å følg med, da vi har mang reiseplane vi vurdere dæm nærmeste åra;) Kanskje skriv du om en plass æ får lyst t å reis t:D

Jannike :D sa...

Hallaaa:)
Håpe du kose dæ nerri der, å at du itj angre på valge dett ætter å ha vårre på besøk :)
Når kjæm du heim ijæn sa du?=)
<3

Helene sa...

Jeg er litt imponert jeg :) Forstår det slik at du har FLYTTET til Korea? Utrolig spennende da!

Helge sa...

Hei Maria!
Godt å høre at du er vel fremme, synes du er tøff som gjør alvor av å reise ut i den store verden. Hyggelig å følge deg via bloggen, den gir jo også god skrivetrening til norskfaget :) Ønsker deg masse lykke til og kommer til å savne ditt blide åsyn i Volda til høsten.
PS. Lover å følge bloggen din, så bare fortsett å skriv! :)

Gry sa...

Hei Maria!
Blir spennende å følge deg.
Jeg synes du er tøff. Det hadde jeg aldri tatt sjansen på.

Anonym sa...

velkommen til nærmere min breddegrad (eller hva det nå er...)!!:) håper du koser deg masse, mens du prøver å bli litt vant med alt det nye, slik at du kan glede deg til høsten! og husk at hvis det er noe eller du kjeder deg, så bare logg deg på nett og vi kan giike sammen<3 hi hi! venter på bilder av masse små mennesker som tumler rundt omkring jeg nå:) klem hanna

Related Posts with Thumbnails