17. juni 2009

Okpo

Vi kom til Okpo den 16. juni. (Det er altså byen vi skal bo i fra høsten av.) Vi tok passasjerbåt fra fastlandet til Jangseungpo, en annen by i nærheten, før vi tok taxi hit. Båtturen skulle vise seg å ikke være så lett. Vi mistet den første båten siden hotellet rotet med betalingen og dermed forsinket oss kraftig, og dette førte til at vi måtte ta neste båt to timer senere. Som plaster på såret fikk vi sponset middagen vår av hotellet. Søren, hadde jeg visst det hadde jeg ikke valgt fritert kylling, gitt...

På grunn av alt oppstyret ble vi også kjørt til båten av hotellets egen sjåfør i en lekker, svart bil med sotede vindu. Hovedansvarlig på hotellet sto og bukket for oss mens vi kjørte av gårde, hun ropte vel lykkeønskninger til oss helt til vi var ute på hovedveien. Sjåføren sto i giv akt helt til vi hadde satt oss inn i bilen, samt åpnet og lukket alle dører for oss og håndterte bagasjen uten å si et kløyva ord. Han var ikledd dress og hvite kjørehansker, mens vi hadde turistsandaler og ryggsekk. Vi følte vel at vi burde ha pyntet oss for turen ned til havna...

Okpo er mye mindre enn Busan og bærer et preg av å være basert på skipsverftet DSME - verdens andre største verft. DSME ser ut til å eie hele byen, hele åsen består av en rekke blokker med logoen deres på. Byen består kun av bakker, vi har funnet San Francisco-gata vår!

I går var vi ute på skikkelig koreansk barbeque sammen med 8 kollegaer av Thomas. Kun menn, det er vel et ganske mannsdominert samfunn. Uansett var det hyggelig, og jeg klarte faktisk å spise meg mett kun ved å bruke spisepinnene. Fremgang, woho! Har kjøpt pinner som jeg skal tørrtrene med hjemme, så nå skal t.o.m. brødskiva være treningsmateriale fremover! Bilde kommer. (Nei, det gjør det virkelig ikke.)

I dag har vi vært rundt omkring for å fikse oss leiebil og leilighet til høsten. Det er fremdeles litt som skal avgjøres før alt er klart, men vi nærmer oss! Jeg har trålet matbutikkene for å finne ut hva som fins her og hva jeg evt må sende. Litt vanskelig i og med at det meste står på koreansk, så det er kikking på emballasjen, vill gjetting og prøvelukting som gjelder. Vi tror vi har kjøpt oss ris til middagen i kveld, enten det eller puffet ris... Eller kanskje risengryn? Vi får se når vi prøver å koke den!

Forresten så er Thomas lei av å være her allerede, han har vært her i to mnd. Han hilser hjem til mamma og pappa og gleder seg til sommerferie, for da kan han spise makrell i tomat igjen. Jeg har kjøpt meg lilla neglelakk og er bittelitt solbrent på nesa.

Ut på tur i skogen, til toppen Guksabong

Thomas i trafikken

3 kommentarer:

Julie sa...

Kjenner jeg deg rett så er du på god vei til å snakke koreansk allerede :)

Gry sa...

Spennende da Maria.

Anonym sa...

Hei...Moro å lese bloggen din.. Bodde selv i okpo for mange år siden. Men husker desverre ikke så mye var ikke så gammel.

Related Posts with Thumbnails